Čo je to viscerálny tuk a čo znamená pre naše zdravie?

Čo je to viscerálny tuk a čo znamená pre naše zdravie?

Je zdravé mať nejaký telesný tuk, ale nie všetok tuk je tvorený rovnako. Viscerálny tuk je druh telesného tuku, ktorý sa ukladá v brušnej dutine. Nachádza sa v blízkosti niekoľkých životne dôležitých orgánov, vrátane pečene, žalúdka a čriev. Môže sa hromadiť v tepnách. Viscerálny tuk sa niekedy označuje ako „aktívny tuk“, pretože môže zvýšiť riziko vážnych zdravotných problémov.

Ak máte nejaký brušný tuk, nemusí to byť nutne viscerálny tuk. Môže to byť  tuk podkožný, ktorý sa uchováva tesne pod pokožkou. Subkutánny, teda podkožný  tuk je presne ten typ, ktorý sa usádza v oblasti ramien a nôh – zvýšené množstvo tohto typu tuku je zvyčajne viditeľné na prvý pohľad . Viscerálny tuk je však ukrytý vo vnútri brušnej dutiny okolo našich orgánov a preto nemusí byť na prvý pohľad viditeľný. V skutočnosti, ak už máte zjavnú „pneumatiku“ okolo pása, je u vás výrazne zvýšené riziko vzniku zdravotných porúch, ktoré spadajú pod súhrnný názov Metabolický syndróm. 
Metabolický syndróm totiž nie je len jedna izolovaná diagnóza, naopak, je to celý rad rizikových faktorov, podmieňujúcich vznik srdcovo-cievnych ochorení, cukrovky a obezity. Tieto faktory spája jeden spoločný menovateľ, ktorým je nedostatočná odpoveď organizmu na inzulín, čiže inzulínová rezistencia. Viac informácií o podstate, príčinách a spôsoboch riešenia problémov spojených s Metabolickým syndrómom si povieme v niektorom z nasledujúcich príspevkov. Teraz sa poďme zamerať bližšie na viscerálny tuk, ktorý je jednou z hlavných príčin metabolického poškodenia zdravia.

Ako sa hodnotí a meria viscerálny tuk?

Jediný spôsob, ako definitívne diagnostikovať viscerálny tuk je použitie počítačovej tomografie (CT) alebo magnetickej rezonancie (MRI). Sú to však drahé a časovo náročné postupy.

Namiesto toho poskytovatelia zdravotnej starostlivosti spravidla uplatňujú všeobecné usmernenia na zhodnotenie hladiny nášho viscerálneho tuku a zdravotných rizík, ktoré pre telo predstavuje. Merania zdravotníckych organizácií po celom svete sa mierne líšia, avšak priemerná východisková hodnota hovorí, že asi 10 percent všetkého telesného tuku je viscerálny tuk. Ak si dokážete určiť percento vášho celkového telesného tuku, dokážete si ľahko vypočítať aj percento tohto typu tuku.

Najjednoduchší spôsob, ako zistiť, či ste v ohrození, je zmerať si obvod pása. Hodnota viac než 94 cm u mužov a viac než 80 cm u žien znamená, že ste ohrození zdravotnými problémami, spojenými s vysokou hladinou viscerálneho tuku.

Viscerálny tuk sa často hodnotí na stupnici od 1 do 59, keď sa diagnostikuje pomocou analyzátorov telesného tuku alebo magnetickej rezonancie. Zdravé hladiny viscerálneho tuku sú pod 13. Ak je váš výsledok v rozmedzí 13 - 59, odporúča sa okamžitá zmena životného štýlu.

Komplikácie v súvislosti s vysokou hladinou viscerálneho tuku

Viscerálny tuk môže začať spôsobovať zdravotné problémy takmer okamžite. Môže zvýšiť inzulínovú rezistenciu, aj keď ste nikdy nemali diabetes alebo nábeh na cukrovku. Výskumom sa zistilo, že dôvodom môže byť to, že proteín viažuci retinol, ktorý zvyšuje rezistenciu na inzulín, sa vylučuje spolu s týmto typom tuku. Viscerálny tuk môže tiež rýchlo zvýšiť krvný tlak.

Najdôležitejšie je, že zvýšenie hladiny viscerálneho tuku zvyšuje riziko vzniku niekoľkých vážnych dlhodobých, život ohrozujúcich zdravotných stavov, ako napríklad:

  • infarkty a srdcové choroby
  • cukrovka II. typu
  • mŕtvica
  • rakovina prsníka
  • rakovina hrubého čreva a konečníka
  • Alzheimerova choroba

Ako sa zbaviť viscerálneho tuku

Našťastie je viscerálny tuk mimoriadne vnímavý na cvičenie, stravu a zmeny životného štýlu. S každým strateným kilogramom telesnej hmotnosti strácate aj časť viscerálneho tuku.

Ak je to možné, mali by ste cvičiť najmenej 30 minút každý deň. Snažte sa do svojej každodennej rutiny zahrnúť kardio, ale aj silový tréning. Kardio môže byť vo forme aerobiku, kruhového tréningu, bicyklovania alebo behania, pri ktorých spálite tuk rýchlejšie. Silový tréning bude spaľovať kalórie postupne s tým, ako vaše svaly budú silnieť a spotrebúvať viac energie. V ideálnom prípade by ste mali cvičiť kardio 5 dní v týždni po 30 minút, a zahrnúť silový tréning aspoň 3 krát týždenne po 45 minút.

Stresový hormón kortizol je tiež zodpovedný za zvýšené množstvo viscerálneho tuku, ktorý si vaše telo v emocionálne vypätom období ukladá na tých najnevhodnejších miestach a to nielen z estetického hľadiska. Preto odbúranie stresových faktorov z vášho života vám uľahčí odbúranie viscerálneho tuku. Spánok a dostatok tekutín sú samozrejmosťou. Zbaviť sa stresu a nepokoja vám pomôžu aj meditácie a techniky hlbokého dýchania.

Keďže taký komplexný problém, akým je vysoká hladina viscerálneho tuku a s ním súvisiaca hrozba metabolického syndrómu, si vyžaduje taktiež komplexné riešenie, nestačí len cvičiť a odbúrať stres. Základom úspechu je prijímať zdravú, vyváženú stravu. Vyhnite sa spracovaným jedlám s vysokým obsahom cukru a tukov a pridajte viac bielkovín, zeleniny a komplexných sacharidov, ako sú sladké zemiaky, fazuľa a šošovica.

Pripravujte jedlá s nižším obsahom zdravých tukov a miesto vyprážania radšej grilujte, varte alebo pečte.

Kedy je vhodné navštíviť odborníka

Ak ste žena a váš pás má viac než 80 cm a ak ste muž a váš pás má viac než 94 cm, je vo vašom najlepšom záujme zájsť za lekárom a prediskutovať zmeny, týkajúce sa zdravia a životného štýlu. Taktiež je vhodné spojiť sa s výživovým poradcom a nechať si vypracovať stravovací plán na zníženie hladiny tukov.

Rezervujte si hodinu