6 novo(dlho)ročných predsavzatí, ktoré je reálne možné dodržať

6 novo(dlho)ročných predsavzatí, ktoré je reálne možné dodržať

S príchodom nového roku s magickým a okrúhlym číslom 2020 je mnoho ľudí ešte viac náchylných stanoviť si nejaké novoročné predsavzatia, či sľuby sebe samému, ktoré však často nemajú dlhé trvanie. Každý z nás určite už niekedy zažil podobný scenár: „prisahám, že od nového roku začínam cvičiť, že prestávam fajčiť, že sa naučím anglicky, že schudnem 7 kíl...“

Dni pomaly plynú a my všetci plní odhodlania úspešne začneme plniť tieto sľuby a úlohy s obrovskou chuťou, často až do vyčerpania – to sa týka hlavne ľudí, ktorí riešia diéty, stravovanie, cvičenie a chudnutie. Po pár týždňoch, u niekoho po dvoch až troch mesiacoch nadšenie a sila vyprchajú a vy sa pristihnete, že ste opäť na začiatku, opäť pri starých zlozvykoch, opäť sa cítite plní, ťažkí, zadychčaní, opäť nemáte čas trikrát  týždenne zájsť na lekciu angličtiny, zase raz je všetko iné dôležitejšie než vziať si knihu a pokojne si niečo nové prečítať, v niečom sa dovzdelať, niečo nové sa naučiť, urobiť krok k lepšej verzii samého seba a k zlepšeniu svojej celkovej životnej úrovne. 

Príčinou tohto dookola sa opakujúceho zlyhania a následného pocitu frustrácie, podráždenosti a nespokojnosti je často jeden jednoduchý faktor – nereálne ciele a predsavzatia. Ľudia sú na seba príliš prísni a preceňujú svoju pevnú vôľu, silu ducha aj tela a v neposlednom rade silu vonkajších vplyvov, ako je sociálne a ekonomické prostredie, ktorom sa pohybujeme, rodinné prostredie a väzby, pracovná vyťaženosť, preferencie ohľadne spôsobu trávenia voľného času atď. To všetko sú vplyvy, ktoré dokážu ovplyvniť priebeh našej cesty za našim novoročným cieľom a predsavzatím a keď si toto včas neuvedomíme a neprehodnotíme naše ciele, čaká nás rovnaký scenár zas a znova, rok čo rok. Kľúčom k úspechu sú malé krôčiky v rámci našich osobných možností, napríklad úprava stravy po dobu niekoľkých mesiacov a následné pridanie pohybu, aj keď by to malo byť spočiatku len používanie schodov miesto výťahu. Takéto malé pokroky sú jednoznačne posunom z bodu nečinnosti a rezignácie smerom k aktivite, ktorá vás určite dostane ďalej, než megalomanské predstavy o dokonalom tele po troch týždňoch bezhlavého cvičenia a anorektickej diéty. 

Našťastie sme pre vás zozbierali 6 reálnych predsavzatí či cieľov, s ktorými má každý človek reálnu šancu uspieť a skutočne zmeniť svoj život k lepšiemu nielen v novom roku, ale aj ďaleko do budúcnosti. Každý si tu určite nájde to svoje, či už sa to týka telesnej zdatnosti  a zdravia, duševného rozvoja, vašich vzťahov s blízkymi a priateľmi, alebo stavu financií, profesionálneho smerovania a trávenia voľného času:

  1. Dostaňte pod kontrolu svoj rozpočet, menej míňajte (minimalizujte) a začnite šetriť

Ak pripustíme, že existuje aspoň jedno novoročné predsavzatie, ktoré je reálne každý schopný dodržiavať a zároveň vám z dlhodobého hľadiska pomôže najviac, bolo by to určite to, ktoré vás donúti viac šetriť. Pre toto, ako aj pre všetky ostatné predsavzatia, ktoré dnes spomenieme, však platí jedno spoločné pravidlo: nemajme veľké oči a myslime v horizonte troch až piatich rokov. Nejde tu predsa len o tento práve začatý rok. Ide vám o zlepšenie vašej životnej úrovne na dlhé roky, ideálne na stálo. Nestanovujte si konkrétne čísla, koľko presne peňazí chcete tento rok odložiť. Taktiež sa vyhnite porovnávaniu s kolegami, priateľmi, švagrovou manželkou z vedľajšieho oddelenia, či so susedom, ktorý pracuje na manažérskej pozícii v banke, preto sa mu ľahko šetrí z takého platu... veď to všetci poznáme. Tieto a podobné myšlienky nám často napadnú v súvislosti s témou financie. Treba si však uvedomiť, že každý má odlišnú východiskovú situáciu, čo sa týka reálneho súčasného príjmu,  preto je oveľa jednoduchšie a rozumnejšie riadiť sa percentami. V ideálnom prípade je dobré byť schopný z akéhokoľvek príjmu okamžite vyčleniť  30% a tieto prostriedky uložiť na účet, z ktorého nebude možné kedykoľvek voľne vyberať a míňať. Kam presne tieto peniaze ukladať je už téma pre iný typ blogu a pre autora z iného odvetvia, avšak princíp je jasný – začnite odkladať a z toho, čo vám ostane, míňajte s rozumom a myslite na budúcnosť v horizonte viacerých rokov, nielen tohto aktuálneho. Minimalizmus je síce úplne iná komplexná téma, avšak je dobrou nápovedou pre smerovanie svojich aktivít, nielen čo sa týka zaobchádzania s osobnými financiami. Preto už dnes, skôr, než sa vrhnete do nového pracovného dňa/týždňa/roku, načrtnite si svoj osobný rozpočet, ktorý bude fungovať vo váš prospech  a pripravte si plán, ktorého sa budete držať.

  1. Varte a stravujte sa častejšie doma, pite viac čistej vody, obmedzte cukor (áno, aj alkohol je cukor), pridajte vlákninu

Je vedecky dokázané, že telesná zdatnosť sa začína v zdravom organizme. Žiadny cvičebný program nebude prinášať viditeľné ani citeľné výsledky, ak v prvom rade telu nedodáme správne zloženie a pomer živín, ktoré telo potrebuje ako palivo na spotrebovanie počas cvičenia a pohybu. Sme to, čo jeme, či sa nám to páči, alebo nie. Naše telo sa nám odvďačí presne tým, čo do neho dostaneme. Väčšina ľudí, ktorí narazia na takýto typ článku, sa tu ocitnú preto, lebo sa pravdepodobne momentálne pasujú s takýmto problémom – majú nadváhu alebo sú až obézni, cítia sa celkovo nezdravo, bez energie, majú časté bolesti hlavy, kožné problémy, ako sú ťažko sa hojace vyrážky a fľaky, vylučovacie a tráviace problémy, ženy často trpia opakujúcimi sa gynekologickými zápalmi v dôsledku nadmerného užívania cukru. Tieto aj mnohé iné telesné prejavy a ťažkosti majú vo veľkej väčšine prípadov spoločný pôvod: nevhodné stravovanie. Samozrejme nechceme spochybňovať ani možnosť iných závažnejších príčin týchto problémov, avšak nikomu neuškodí v prvom rade sa zamyslieť na touto príčinou. Skúste sa v rámci tohto predsavzatia o zdravšom stravovaní sami otestovať a začnite robiť veci inak, než ste boli doteraz zvyknutí. Je predsa jasné, že robiť dookola zas a znova to isté a očakávať iný výsledok je šialenstvo. Musíte teda začať robiť veci inak, ak sa má dostaviť iný výsledok. Aj tu začnite maličkými krôčikmi. Miesto závodného stravovania si varte doma a noste si svoje obedy. Miesto hotových konzervovaných a polotovarových potravín kupujte, varte a konzumujte jedlá čo možno najčerstvejšie a v najpôvodnejšom stave (tip: miesto jahodového jogurtu si dajte biely plnotučný s čerstvými jahodami). Miesto kupovaných sladených a ochucovaných nápojov pite čistú vodu z vodovodu. Žijeme v krajine, ktorá má benefit zdravej pitnej tečúcej vody takmer zadarmo, tak prečo ho nevyužiť? Nie každá krajina si to môže dovoliť. Na mesiac úplne vynechajte pivo k obedu, vínko po večeri aj frťana po práci s kolegami. Po mesiaci sa pozorujte a zisťujte či a do akej miery vám to chýba. Mnoho z týchto vecí je len zvyk a závislosť a tie sa dajú zmeniť a vykoreniť, ak chceme. Áno, bude vás to stáť zo začiatku trochu nepohodlia a bude treba prekonať lenivosť a nechuť variť a chystať a plánovať, mnoho ľudí bude musieť prekonať aj pohodlnosť vlastného myslenia – začať naozaj ROZMÝŠĽAŤ sám za seba, čo do seba dám, aké to bude mať následky... Po pár týždňoch či mesiacoch však môžete ľahko zistiť, že to, čo vám prišlo tak zaťažko na začiatku vášho odhodlania, sa už pre vás stalo prirodzenosťou, že vám už tak nechýba sirup do vody, ani kola či džús na zahasenie smädu, že vás zrazu prestala bolievať hlava a miznú boľavé zapálené vyrážky a naopak vám chýba pohár čistej vody, ak ste hodinu či dve nepili. Presne takto to má byť! Možno zistíte, že vám nechýba už ani paštéta s rožkom na raňajky, pretože vám je dokonca po praženici na masle s kvalitnou šunkou a kopou zeleniny oveľa lepšie aj následne na WC. Bez srandy. Práve kopy zeleniny sú zdrojom vlákniny, ktorá udržuje v optimálnom stave naše črevá, ale aj metabolizmus v orgánoch, o ktorých mnohí ani nevieme, že ich máme ale ktoré sú hnacím motorom nášho zdravia.

  1. Začnite s pohybom na princípe „čo najmenšieho odporu“

Čo znamená princíp čo najmenšieho odporu? V podstate znovu to isté pravidlo ako v úvode článku – pridajte do svojho života fyzickú aktivitu ale veľmi pomaly, pozvoľna, zvlášť ak ste osoba, ktorá sa mesiace ba až roky doteraz nehýbala v zmysle nejakého cieleného cvičenia, chodenia do fitka či na jumping, behania, atď. (Nie, upratovanie ani kosenie trávnika a čistenie akvárka nie je cielená fyzická aktivita..:). Ak bývate v paneláku, čo môžete urobiť už dnes či zajtra, je samozrejme začať používať miesto výťahu schody. Stále. Zakaždým. Áno aj s nákupom v rukách. Aj po celom dni v práci. Cestou z domu smerom dolu aj cestou domov smerom hore. Aj v paneláku kam idete na návštevu. Aj v obchodnom centre. Všade a vždy cielene, po dobu aspoň štyroch týždňov. Ak máte vyššiu nadváhu a skutočne nevládzete, táto aktivita postačí aj na dlhšie. Pridajte aj niečo ďalšie, rovnako jednoduché a prirodzené, čo môžete tiež ľahko zakomponovať do prirodzeného kolobehu každého dňa bez toho, aby ste mysleli na nutnosť prezliecť sa a ísť niekam skákať a dychčať nasilu keď zatiaľ nemáte silu, energiu ani motiváciu. Napríklad parkovanie vždy o ulicu ďalej od domu či od cieľa, kam ste prišli autom a zvyšok cesty dôjsť peši. Hoci aj vynechať auto na pár týždňov úplne. Nielenže pomaly trénujete srdce, kondíciu a mierne aj svaly, ale aj prispejete k ochrane životného prostredia, k zníženiu celkovej nervozity medzi vodičmi v dopravnej situácii vo vašom meste a tiež ušetríte peniaze za tankovanie. Nevodiči môžu zaradiť posilňovanie svalov panvového dna, najmä ženy. Postupne pridajte drepy, doma, denne stále viac sérií po viac opakovaní. Na to ešte stále nepotrebujete cvičebný úbor ani žiadne vybavenie ani nikam chodiť. Ide nám týmto o získanie návykov, o zmenu nastavenia mysle, o stotožnenie sa s myšlienkou pravidelného cieleného cvičenia pomaly, nenásilne, vlastným tempom. Je potrebné, aby ste sami na sebe pocítili prínosy minimálneho pohybu v porovnaní so žiadnym pohybom a aby ste sa dostali do stavu, kedy chcete viac, túžite po ešte lepšom pocite, ešte väčšej sile, byť schopný urobiť ešte väčší rozsah pohybu, ešte dlhšie vydržať stúpať po schodoch a nezadýchať sa tak, ako predtým. Po pár týždňoch alebo keď budete cítiť, že ste zosilneli a že ten prvý krok vám už nerobí žiadny problém, postupne pridávajte fyzickú aktivitu až do bodu, kedy cielene začnete chodiť cvičiť, behať, posilňovať... čokoľvek, kvôli čomu sa vedome musíte prezliecť do tréningového oblečenia, obuť si tenisky a ísť sa zadýchať a spotiť. Cieľom je dopracovať sa postupne cez kroky minimálneho odporu k vedomej fyzickej aktivite, ktorá sa vám bude žiadať, budete si na ňu vedieť rýchlo zvyknúť, bude vám chýbať ak ju vynecháte a ktorá sa pre vás stane prirodzenou na dlhý čas, nielen na pár týždňov nárazovo z donútenia alebo preto, že ste si to pri príležitosti nejakého dátumu sľúbili a niekto vás pri tom počul. Jedine tak sa pre vás stane fyzická aktivita prospešnou súčasťou zdravého životného štýlu.

Ak potrebujete poradiť, ako začať so zdravým stravovaním a postupným pohybom, využite služby našej terapeutky Peťky – viac info TU.

  1. Začnite čítať alebo ešte lepšie počúvať audioknihy na témy ako motivácia a osobný rozvoj

Mnoho ľudí nečíta kvôli nechuti k fyzickému procesu vziať knihu do ruky. Po dlhom dni môžu byť malé písmenká a potreba sústredenia sa náročné aj pre ľudí, ktorí majú knihy radi. A hoci, ako mi iste potvrdia všetci milovníci klasických kníh, vôňu novej knihy a fyzický dotyk rukou nič nenahradí, audio knihy predstavujú veľmi hodnotnú alternatívu. Niekedy je to dokonca o dosť výhodnejšia voľba, keďže audio knihu môžete počúvať počas cestovania z práce a do práce, počas čakania v rade či v čakárni, dokonca aj počas nudných nevyhnutných domácich prác ako je upratovanie. Audio knihy vám takto pomôžu zrýchliť proces učenia, keďže na vstrebávanie informácií môžete využiť práve tie „hluché“ časové bloky, kedy máte pocit, že by ste si mali alebo jednoducho sa vám žiada niečo nové si naštudovať, ale zároveň viete, práve teraz nemôžete sedieť a čítať, lebo na vás čakajú aj dlho odkladané nezáživné povinnosti, ktoré za vás nikto neurobí. Môžete teda aj počas žehlenia objavovať témy, ktoré podporujú váš intelekt a môžu ovplyvniť aj vaše profesionálne smerovanie. Počúvanie audio knihy počas cvičenia či behania nielenže zvyšuje motiváciu k pravidelnej fyzickej aktivite, ale súčasne aj pozitívne stimuluje obe tieto aktivity, keďže sa počas nich maximálne okysličujú tkanivá celého tela a samozrejme aj mozgové centrum učenia. Knihy sú jedným z najväčších pokladov, ktoré máme, nikdy neviete kedy v knihe narazíte na niečo, čo inšpiruje vaše budúce kroky. Čítanie a knihy majú významný vplyv na naše kritické myslenie, rozširujú spôsoby vnímania sveta, a v neposlednom rade je dôležitý ich význam pre naše čisté potešenie, ktoré vychádza z učenia sa nasávania informácií o témach, ktoré nás zaujímajú. Jeden z najlepších zdrojov rozvoja ponímania sveta sú práve knihy. Najmúdrejší a najúspešnejší ľudia v každej oblasti zdieľajú svoje znalosti a skúsenosti prostredníctvom kníh, aby sme sa my ostatní mohli učiť z ich chýb, tak to využime čo najviac, ako je to možné.

Čas je jediná komodita, ktorú keď premárnime/minieme/využijeme, už ju nedokážeme vrátiť späť. Je to zároveň jediná spravodlivo rozdelená komodita, keďže každý z nás má presne rovnakých 24 hodín denne. Audio knihy sú určite príležitosť, ako ten svoj čas využiť čo najzmysluplnejšie a popri tom cibriť svoju inteligenciu, zvyšovať produktivitu a objaviť pocit čistého šťastia a pokoja.

  1. Naplánujte si dovolenku, nájdite si čas na koníčky, púšťajte si pravidelne obľúbenú hudbu

Vedci zistili, že ľudia, ktorí si doprajú dovolenku najmenej dvakrát ročne, majú nižšie riziko srdcového infarktu než tí, ktorí si nevedia alebo nemôžu urobiť voľno. Dokonca už aj premýšľanie o nadchádzajúcom výlete vám dokáže navodiť pocit šťastia a dobrej nálady na celé týždne. Prehrávajte si obľúbenú hudbu vždy, keď si na to spomeniete. Je totiž vedecky podložené, že príjemná melódia blahodarne pôsobí na tlmenie bolesti, zlepšenie nálady a zníženie hladiny stresu.

Objavujte nové záľuby alebo sa vráťte k tým, ktoré vás tešili odjakživa, ale akosi ste na ne za posledné roky pozabudli.  Náš mozog potrebuje občas aj iné stimuly, než je stereotyp bežného dňa. Platí to najmä pre tú veľkú skupinu ľudí, pre ktorých žiaľ ich práca nie je zároveň ich koníčkom. Málokto si uvedomuje, že to, ako sa každý jeden z nás cíti v ktoromkoľvek danom okamihu, je výlučne výsledkom nášho vlastného postoja a myšlienkových pochodov. Hoci sa nám môže zdať, že náš život a momentálny pocit pohody či nepohody vždy závisí od okolia – ľudí, prostredia, počasia, stavu financií, zdravotného stavu atď, nie to pravda. Tento pocit je len a len výsledkom toho, ako si my sami ZVOLÍME reagovať na danú situáciu, ktorá nás práve obklopuje. Môžeme reagovať negatívne, odmietavo, ukrivdene a to sa samozrejme odrazí na celkovej pohode človeka. Môžeme si naopak zvoliť opačný prístup a na čokoľvek zareagovať pozitívne či neutrálne, bez hnevu, asertívne. Takýto postoj je oveľa prirodzenejší a z dlhodobého hľadiska nám pomôže naučiť sa rozpoznať a zvládať vlastné emócie, akými sú aj nuda, demotivácia a nechuť čokoľvek robiť – tieto pocity zvyknú ľudia schovávať za spoločnú výhovorku typu „som unavená z práce, nemám chuť nič vyrábať, riešiť...pri dvoch deťoch sa naozaj naozaj nestíham zaoberať maľbou...“ a podobne. V konečnom dôsledku týmto odmietaním urobiť si čas sám na seba si človek škodí hlavne sebe a napríklad aj tá najobetavejšia matka a najpracovitejší otec sa predsa dokážu dohodnúť medzi sebou a vyjsť si v ústrety ohľadne oddychu a voľna, či už spoločného alebo každý sám za seba. Taktiež nie je zlé naučiť sa delegovať povinnosti na členov rodiny a deti už od útleho veku, zabezpečíte im tým zdravý psycho-sociálny vývoj, pocit potrebnosti, zodpovednosti a spolupatričnosti a samozrejme sebe vedome vytvoríte priestor na sebarealizáciu a chvíľu oddychu, kedy nemusíte byť v žiadnej úlohe, len sami sebou. Nezabudnite , malé kroky = veľké pokroky.

  1. Zharmonizujte svoje prostredie, zminimalizujte vlastníctvo, povyhadzujte neporiadok – z vášho domu, zo šatníka, z auta, z mobilu a PC a samozrejme aj z citového života a vzťahov

Zhramonizujte zóny chaosu vo vašom okolí – napríklad vo vstupnej chodbe do bytu. Urobte z chaotickej zóny pri dverách príjemný a pokojný priestor, ktorý vás po príchode domov okamžite naladí na správnu vlnu v súkromí a teple domova. Nastavte jednoduché systémy na okamžité „upratanie“  a schovanie vecí, ktoré by sa inak ostali povaľovať rovno pri dverách a ktoré vás budú znervózňovať kedykoľvek okolo nich idete alebo tým smerom pozeráte (košík na poštu a drobnosti, polička na topánky, háčiky a vešiaky na kľúče a kabáty). Vyrobte si sami, prípadne investujte do malej dekorácie, ktorá vám aj hosťom spríjemní pohľad, ako náhle vojdete do dverí z chaosu ulice.
Minimalizmus, ako už bolo spomenuté v úvode, je cesta pre každého kto sa potrebuje zbaviť dusivého pocitu, že na neho všetko padá, že je všetkého zbytočne priveľa, že napriek upratovaniu akosi neporiadok neubúda... Človek vo svojej podstate potrebuje k skutočne naplnenému a spokojnému životu veľmi málo. Keď sa zamyslíme nad stavom a fungovaním spoločnosti v dnešnej dobe, uvidíme, že z každého kúta na nás číha len jedno: konzum. Ponuka úplne všetkých možných aj nemožných druhov tovaru extrémne vysoko a dlhodobo prevyšuje dopyt, každý má všetkého dosť na tri životy dopredu, svojím majetkom a vecami a by sme väčšinou vedeli vybaviť ďalšie dve domácnosti a my napriek tomu naďalej zaslepení reklamou a vidinou nízkej ceny nakupujeme ďalšie a ďalšie zbytočnosti. Následne tým prispievame k produkcii ďalšieho a ďalšieho odpadu v podobe absolútne zbytočných a nelogicky použitých obalových materiálov, nehovoriac o odpade a znečistení, ktorý vzniká už pri výrobe a distribúcii týchto lacných a nekvalitných produktov. O tejto téme by sa dalo pokračovať celé mesiace, na to tu nie je priestor, ale každý snáď pochopí myšlienku tohto novoročného a zároveň dlhoročného predsavzatia: minimalizovať vlastníctvo nepotrebných vecí. Darujte, posuňte, predajte ak ste šikovní... hoci aj vyhoďte ak to inak nejde, ale hlavne sa prestaňte obklopovať vecami. Veci sú len veci, tie nikomu neprinesú ani šťastie, ani zdravie, ani lásku a napodiv ani dostatok. Naopak, naše bezhlavé hromadenie a nakupovanie iba preto, lebo niečo je teraz „v móde“ alebo to práve „fičí (anglicky: trending – pozn. autorky)“, to všetko prinesie hojnosť a zisky jedine tým skupinám ľudí, ktoré celý tento systém nastavili a ktorým naša ľudská prirodzenosť a sklon nechať sa ľahko ovplyvniť vyhovuje. Pre nás však naše preplnené životy a byty, domy, izby, skrine sú často zdrojom nepokoja, úzkosti, stiesnenosti, ktorú si síce uvedomujeme ale často nedokážeme rozpoznať príčinu. To isté platí aj pre ostatné oblasti života, pre prácu aj pracovný stôl, poštu a e-maily, mobil. Osobitnou kategóriou sú naše vlastné myšlienky, emócie a samozrejme naše vzťahy. Všetky, romantické, kamarátske, rodičia – deti, súrodenecké vzťahy a vzťahy na pracoviskách. Často úplne zbytočne lipneme na starých krivdách, nechávame sa brzdiť obmedzujúcimi presvedčeniami, zotrvávame v nefunkčných vzťahoch s emocionálne nedostupnými partnermi... Skúsme si počas tohto roka upratať – v byte, v skrini, v aute, v mobile aj počítači a v neposlednom rade vo vzťahoch a vlastnej hlave. Možno si tak vytvoríme priestor pre síce menej, ale zato omnoho hodnotnejších vecí, myšlienok a vzťahov.

Rezervujte si hodinu